Verwondering

Op 31 maart jl. publiceerde het NRC een artikel van Jan Bouwens (hoogleraar accounting, Universiteit van Tilburg) met de kop “Dankzij dat hogere salaris, betere bankbestuurders”. In dit artikel wordt aangegeven, dat de complexiteit van het werk (hier zijnde de bank weer in rustig vaarwater te brengen) de hoogte van het salaris verklaart. Dit soort klusjes kun je natuurlijk niet overlaten aan zomaar iedereen en zeker niet, zoals in het artikel wordt geschetst, aan een (voormalige) medewerker van BNG Bank! Bouwens stelt namelijk, dat deze voormalige BNG-medewerker minder ervaren is dan een kandidaat uit het commerciële bankwezen.

Het verbaast hopelijk niemand, dat ik met verwondering dit artikel heb gelezen. Wat ik mij als eerste afvraag bij dit artikel is, waar haalt deze goede man zijn wijsheid vandaan? Heeft deze meneer Bouwens enig idee wat voor bank de BNG Bank is? En hoe denkt de heer Bouwens, dat die commerciële banken in ‘onrustig vaarwater‘ terecht zijn gekomen? Was het niet juist diezelfde complexiteit die deze banken in de problemen heeft gebracht? Daarnaast stuit ik ook op een behoorlijke tegenstelling. Had Rijkman Groenink niet een aanzienlijk hoger salaris dan Gerrit Zalm? We kunnen echter toch niet concluderen, dat Groenink veel beter gepresteerd heeft dan zijn opvolger… Hier gaat de stelling van Bouwens dus ook al mank.

Misschien was het handig (maar op zijn minst fatsoenlijk) geweest als Bouwens zich eerst eens wat meer had verdiept in de handel en wandel van de BNG Bank alvorens de vergelijking tussen BNG-managers en ‘commerciële managers’ als onderbouwing van zijn standpunt op te nemen in het artikel. Naast de grote veilige portefeuille van BNG Bank (waar wij enorm trots op zijn!), hebben wij ook een – in verhouding tot de ‘commerciële banken’ – grote risicovollere portefeuille. Het gaat hier om ‘complexere‘ financieringen in PPS-verband of inzake zorg, maar dit zijn altijd financieringen die ondersteunend zijn aan het maatschappelijk belang. De ervaring van de BNG-medewerker bij dit soort complexe financieringen doet niet onder voor die van andere banken, juist niet! Daarnaast beschikken veel BNG-medewerkers over meer ‘complexe’ politieke sensitiviteit dan de medewerkers van de ‘commerciële’ banken.

Volgens mij is het geen regel, dat meer ervaring automatisch tot betere resultaten leidt. Ik vind het tamelijk arrogant en daarnaast ook erg kortzichtig. Zou het wellicht kunnen, meneer Bouwens, dat er bankmedewerkers bestaan die niet enkel werken voor een hoog salaris en een riante bonusregeling? Die zich betrokken voelen bij de samenleving en werk van betekenis willen doen? Voor zingeving aan je leven, waardoor het energie en voldoening geeft en het ervoor zorgt dat je je verbonden kan voelen met de maatschappij en de wereld om je heen. Ja, je kunt het je haast niet voorstellen hè?!

Ik zou meneer Bouwens willen aanraden om het essay “Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers” van Rutger Bregman eens te lezen. Voor een lesje nederigheid, maar ook om te zien hoe je wel (op correcte wijze) je standpunten in een artikel zou kunnen onderbouwen!

1 Comment

  • Reply Pien 27 april 2015 at 08:19

    Wat een goed en helder onderbouwd betoog! Ik ben het helemaal met je eens. Gelukkig zijn er nog betrokken bankmedewerkers die zich met hart en ziel inzetten voor hun klanten. Misschien moet Bouwens eens buiten het bekende kringetje kijken. Er is zoveel meer potentieel. Jonge mensen die een uitdaging zoeken, vrouwen. Mensen die uitdaging, inspiratie en zingeving belangrijker vinden dan een topsalaris. Die met hun baan de wereld beter willen maken. Misschien bereik je dan ook een keer die broodnodige cultuuromslag in de financiële wereld.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.